پانکراس مصنوعی وکاهش هیپوگلایسمی در دیابت نوع 1

23 آوریل 2014- مرکز دیابت JDRFبرای اولین بار از فن آوری پانکراس مصنوعی در کارآزمایی بالینی بروی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 که بطور متوسط ده بار هیپوگلایسمی درهفته  را تجربه می کردند، استفاده کرد.در این کارآزمایی  پیشگام از این تکنولوژی برای 16 کودک  مبتلا به دیابت نوع  1 که بین 12 تا 18 سال سن داشتند،استفاده شد. این کودکان  با استفاده از تکنولوژی پمپ انسولین در زندگی روزانه ی خود آشنایی داشتند این افراد از سیستم پانکراس مصنوعی با لوپ بسته به مدت 3 هفته استفاده کردند. در 3 هفته ی بعدی این کودکان  از سیستم پمپ بدون تکنولوژی پانکراس مصنوعی استفاده کردند. این کارآزمایی بالینی نشان داد که سیستم پانکراس مصنوعی در بهبود کنترل قندخون در طول شب و کاهش  تعداد موارد هیپوگلایسمی شبانه بسیار موثر است. علاوه بر این در طی  3 هفته استفاده از سیستم پانکراس مصنوعی  در کل دوز انسولین روزانه ی  شرکت کنندگان  حدود 2.3یونیت کاهش مشاهده شد.

اطلاعات از ده هزار فرد مبتلا به دیابت  نوع 1 که از نرم افزار  mySugrاستفاده  می کردند  بدست آمد. مراقبت از مقدار قندخون یکی از چالش های مهم است. این داده ها نشان داد که اکثر افراد مبتلا به دیابت  نوع 1 در پیشگیری از هیپوگلایسمی که بطور مکرر اتفاق می افتد با مشکل  مواجهند.

مدیر اجرایی JDRFدرانگلیس، Karen Addingtonمی گوید: هیپوگلایسمی عارضه ای است که افراد مبتلا به دیابت نوع  1 از آن متنفرند . تعداد ده بار هیپوگلایسمی  در هفته  بسیار تکان دهنده است و نشان می دهد که چقدر باید برای تبدیل شدن پانکراس مصنوعی به یک واقعیت  واستفاده ی بالینی  از آن تلاش کرد. نتایج بدست آمده از مطالعه ی اخیر درباره ی پانکراس مصنوعی واقعاً هیجان انگیز است. علاوه بر تکنولوژی  پانکراس مصنوعی لوپ بسته، انجمن دیابت انگلیس گزارشی درباره ی پمپ انسولین قابل کاشت ارائه داده است. این پمپ با ژل بیولوژیکی پاسخگو کار می کند این پمپ قادر به آزاد سازی انسولین  با سرعت های متفاوت بر اساس میزان بالا یا پایین بودن  گلوکز خون است.

منبع :

www.diabetes.co.uk/news/2014/apr/artificial-pancreas-trial-reduces-weekly-hypo-rates-in-type-1-diabetes-patients-93706519.html

 

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا